Hijama (wet cupping) helpt o.a. bij:

•  Slaapproblemen

•  Hoge bloeddruk

•  Stress

•  Migraine

•  Diabetes

•  Oorsuizen

•  Slechtziend

•  Maagproblemen

•  Leverproblemen

•  Darmproblemen

•  Huidproblemen

•  Gewrichtspijn o.a. reuma

•  Rug en nek hernia

•  Mentale en emotionele problemen

•  Versterken van het geheugen

•  Huidaandoeningen

•  Hormonale problemen

•  Hevige/wegblijvende menstruatie

•  Vele ziekten en pijnen

Wanneer mag iemand GEEN hijama ondergaan:

• Extreme vermoeidheid

• Zwangerschap

• Vrouwen die minder dan 3 maanden geleden zijn bevallen

• Stollingsproblemen of andere problemen met het bloed heeft zoals Von willebrand.

• Trombose

• Een pacemaker heeft

• Hartfalen

• Bij zware bloedarmoede (hb lager dan 6)

• Extreme lage bloeddruk

• Kanker of minder dan 5 jaar kanker vrij is

De volgende aandoeningen zijn in principe een ' contra-indicaties, maar behandeling kan vaak wel als je tijdelijk stopt. Er is vooraf overleg met mij nodig:

• Bloedverdunnende medicatie. Meestal kan (in overleg met de Trombosedienst of huisarts) de medicatie tijdelijk (1-2 dagen) verminderd of gestopt worden. Een behandeling is te vergelijken met een kleine ingreep bij de huisarts of een tandartsbehandeling zoals een kies trekken.

• Als u dagelijks aspirine slikt of een medicijn met daarin acetylsalicylzuur (bijvoorbeeld: Aspirine, Ascal) dan kunt u overleggen met uw huisarts of u 2 dagen voor de behandeling mag verminderen of stoppen.

• Sommige neusspray's en sommige astma medicatie, bevatten corticosteroïden (Hierover eerst overleg met mij of het samen kan)

• Corticosteroïden injecties in gewrichten of slijmbeursontstekingen. Behandeling kan ongeveer 6 weken na een injectie plaatsvinden.

Het gebruik van medicatie die het immuunsysteem sterk onderdrukken. Hijama activeert het immuunsysteem om zo tot genezing te komen en dat is in strijd met volgende medicatie/ziekten:

• Gebruik van een dagdosering van meer dan 5 á 10 mg per dag van prednison, of een andere (hydro) corticosteroïden.

• Gebruik van Methotrexaat, Azathioprine, Leflunomide

• Injecties met Humira (TNF blokker) of Enbrel of het gebruik van Rituximab, Infliximab (TNF blokker) of soortgelijke medicatie.

• Gebruik van Imuran, ciclosporine.

• Gebruik van 5-ASA preparaten. Bijvoorbeeld: Mesalazine, Salofalk, Pentasa, Asacol, Mezavant en Sulfasalazine.

• Tijdens chemotherapie.

• Vrouwen die hormonen slikken i.v.m. met borstkanker zoals: Tamoxifen, Anastrozol (Arimidex®), Letrozol (Femara®), Exemestane (Aromasin®), Fulvestrant®, Zoladex®, Busereline (Suprefact®), Leucoproreline (Lucrin®) en Triptoreline (Decapeptyl®) en soortgelijke medicatie. Hierover eerst overleg met mij wat er mogelijk is.

• Hemofilie.

• Actieve flinke bloedingen van het maag-darm stelsel, actieve en grote maagzweren.

• Zeer ernstige leveraandoeningen.

• Anorexia of om een andere reden te mager zijn.